
Typ B
Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
▬ Przeznaczenie
Środowiskowy Dom Samopomocy w Pleszewie przy ulicy K. Wielkiego 7 (zwany dalej ŚDS-em) jest jednostką prowadzoną przez Stowarzyszenie “Zrozumieć i Pomóc” w Pleszewie. ŚDS jest placówką dziennego pobytu typu ABC, przeznaczoną dla 45 osób.
Uczestnikami ŚDS w Pleszewie mogą być również osoby ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi.
ŚDS funkcjonuje 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) w godz. 7.oo – 15.oo.
▬ Cele główne ŚDS
- podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w codziennym życiu oraz zdobywanie zdolności asertywności i odpowiedzialności,
- rehabilitacja lecznicza, społeczna i zawodowa,
- zapewnienie niezbędnej opieki,
- minimalizowanie barier utrudniających osobom psychicznie chorym, z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych pełne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej, przeciwdziałając izolacji społecznej,
- podniesienie świadomości społecznej mieszkańców ziemi pleszewskiej dotyczącej zasad funkcjonowania we wspólnocie lokalnej osób psychicznie chorych, z niepełnosprawnością intelektualną i wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych,
- poprawienie jakości i efektywności usług świadczonych na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin, pogłębianie współpracy między podmiotami i instytucjami działającymi w obszarze pomocy społecznej,
- promowanie działań pomocowych.
▬ Cele szczegółowe
- przyswajanie zasad prawidłowego odżywiania a także umiejętności samodzielnego i bezpiecznego przyrządzania prostych potraw,
- nauka umiejętności przydatnych w prowadzeniu indywidualnego gospodarstwa domowego,
- nabywanie umiejętności efektywnego wykorzystywania środków finansowych,
- umożliwienie ekspresji artystycznej i odreagowania napięć poprzez zabawę oraz rozmaite działania twórcze wykorzystujące różnorodne tworzywo plastyczne,
- poprawa samopoczucia psychofizycznego oraz rozładowanie napięć i emocji a także rozwijanie wyobraźni poprzez słuchanie, tworzenie, śpiewanie i granie,
- nauka i doskonalenie umiejętności pracy z komputerem,
- zapoznanie się z wybranymi dziełami literackimi, prasą oraz innymi pozycjami wydawniczymi,
- dostarczenie możliwości relaksu,
- stworzenie warunków sprzyjających integracji,
- nabywanie odpowiednich nawyków i umiejętności dotyczących higieny, dbałości o wygląd zewnętrzny oraz utrzymania czystości w otoczeniu,
- umożliwienie dostępu do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
- podniesienie aktywności fizycznej i promocja zdrowego stylu życia,
- aktywizacja uczestników ŚDS w zakresie pełnienia ról społecznych, relacji społecznych, zadań społecznych i nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie z problemami oraz trudnymi sytuacjami międzyludzkimi.
▬ ZADANIA REWALIDACJI W ŚDS:
Wszelkie działania prowadzone przez zespół wspierająco – aktywizujący ukierunkowane są na:
- Kompensację: wyrównywanie braków w danej dziedzinie; zredukowanie przeszkód utrudniających rozwój uczestnika upośledzonego umysłowo w usamodzielnieniu i adaptacji społecznej;
- Korekcję: ukierunkowane działania mają na celu poprawianie poprzez zabiegi lecznicze zaburzeń funkcji organicznej, psychicznej, psychofizycznej;
- Wzmacnianie i usprawnianie, czyli stymulowanie i dynamizowanie rozwoju przy wykorzystaniu sił własnych i czynników środowiskowych,
- Adaptację społeczną.
▬ Zasady pracy terapeutycznej zespołu wspierająco – aktywizującego
- dobra znajomość rodzaju i stopnia niepełnosprawności intelektualnej oraz związanych z tym czynników etiologicznych, możliwości rozwojowych, zachowanych sprawności i umiejętności, postaw oraz zainteresowań,
- uwzględnianie sił i możliwości uczestnika oraz czynników podnoszących próg tolerancji na frustracje,
- stosowanie metod kompensacyjnych, korygujących, usprawniających i dynamizujących uczestnika,
- rozumienie problemów społecznych i psychologicznych nurtujących rodziców lub opiekunów,
- możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym uczestnikiem,
- stawianie zadań dostosowanych do możliwości uczestnika i zapewnienie warunków do poprawnego ich wykonywania,
- wolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych,
- zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków,
- dostosowywanie czasu trwania poszczególnych zadań do wydolności uczestnika.
▬ Realizowane treści programowe w poszczególnych formach działalności
Podstawą pracy terapeutycznej w ŚDS są metody czynnościowe, które zaspakajają najważniejsze potrzeby uczestnika poprzez : działanie, przeżywanie, odkrywanie i poznawanie.
Terapeuta tworzy sytuacje zadaniowe tak, aby uczestnik mógł rozwiązać określony ciąg sytuacji zadaniowo – czynnościowych, stwarzając okazję do polisensorycznego poznania i uruchomienia procesów zaangażowanych na poziomie poznania pośredniego rzeczywistości – różnicowanie przedmiotów, cech, porządkowanie, klasyfikowanie, uogólnianie i abstrahowanie.
Zasadniczym momentem metody czynnościowej jest wykształcenie umiejętności rozwiązywania sytuacji zadaniowych w myśli bez konieczności wykonywania operacji na konkretach, opanowanie pojęć uwzględniające przechodzenie od operacji konkretnych do operacji abstrakcyjnych.
▬ Formy działalności
Program terapeutyczny w ŚDS realizowany jest poprzez postępowanie wspierająco- aktywizujące dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestnika.
Uczestnicy pod okiem wykwalifikowanych specjalistów terapeutów uczestniczą w zajęciach , które odbywają się w zakresie przewidzianym planami. Plany te uwzględniają założenia indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizujących tworzonych przez zespół wspierająco-aktywizujący.
W ramach działalności domu, w wyznaczonych dniach i godzinach, odbywają się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do domu oraz byłych uczestników.
Działania wspierająco – aktywizujące w ŚDS realizowane są w ramach:
I. W pracowni funkcjonowania w codziennym życiu
- treningu kulinarnego,
- treningu umiejętności praktycznych,
- treningu budżetowego,
Zajęcia w tej pracowni służą poprawieniu samoobsługi i podniesieniu samodzielności uczestników w wykonywaniu podstawowych czynności domowych; przyczynić się mają do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności takich jak dobre prowadzenie własnego gospodarstwa domowego, zaradność, dobra organizacja dnia. Czynności te są niezbędne do prowadzenia niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia, na miarę indywidualnych możliwości uczestnika.
II. W pracowni działań twórczych
- zajęć plastycznych,
- zajęć muzycznych,
- zajęć świetlicowych, w tym:
- literatura,
- gry i zabawy,
- audycje radiowe i telewizyjne,
- zajęć komputerowych,
- zajęcia relaksacyjne,
- spotkań towarzyskich i kulturalnych typu: imprezy integracyjne, wycieczki, spacery, wyjścia dokina i teatru.
Zajęcia polegają na usprawnianiu fizycznym i psychicznym poprzez podejmowanie różnych działań wspierająco – aktywizujących o charakterze zajęć manualnych oraz umysłowych. Dobór zajęć uwzględnia aktualny stan psychiczny, możliwości fizyczne i poziom społeczno-kulturalny uczestnika. Celem zajęć jest nie tylko odtworzenie więzi grupowych i współpracy z innymi, ale stopniowe zrozumienie własnych potrzeb i możliwości oraz odzyskanie wiary w siebie.
III. W pracowni zdrowego stylu życia
- treningu nauki higieny,
- treningu dbałości o wygląd zewnętrzny,
- terapii ruchowej,
- zajęć sportowych i rekreacyjnych,
- zabiegi fizjoterapeutyczne,
- pomocy w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych.
Zajęcia realizowane są w oparciu o ideę promowania zdrowego stylu życia oraz utrwalanie odpowiednich nawyków i umiejętności dotyczących higieny.
Dodatkowe formy działalności:
1. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów wraz z elementami treningu umiejętności komunikacyjnych
Trening dotyczy wszystkich możliwych celowych działań związanych z kontaktem z drugą osobą
i grupą, naukę rozwiązywania problemów, adaptacji do różnorodnych sytuacji społecznych i kształtowania motywacji do podejmowania celowych zachowań akceptowalnych społecznie.
2. Poradnictwo psychologiczne
Forma pomocy oferowana przez psychologa uczestnikom ŚDS-u i ich opiekunom przeżywającym kryzysy lub trudności przystosowawcze. Celem jest zidentyfikowanie problemu i poszukiwanie sposobów jego rozwiązania.
3. Działalność klubowa
Prowadzona zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez uczestników, w czasie wyznaczonym przez dyrektora.
4. Dowóz uczestników
ŚDS zapewnia uczestnikom dowożenie na zajęcia i odwożenie po zajęciach.
Dopuszcza się możliwość utworzenia innych form terapii, usług zgodnie z aktualnymi potrzebami uczestników w ramach w/w pracowni oraz z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r . w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
W ramach działalności ŚDS przewiduje się sprawowanie niezbędnej opieki oraz pomoc uczestnikom, a także ich rodzinom i opiekunom w załatwianiu formalności, wypełnianiu dokumentów do urzędów i instytucji, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych oraz aktywizacji zawodowej.
▬ ZAŁOŻONE EFEKTY DZIAŁAŃ TERAPEUTYCZNYCH ORAZ TRENINGÓW U UCZESTNIKÓW::
- Usprawnienie aktywności psychoruchowej oraz poprawa samopoczucia.
- Wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych sprzyjających integracji (nawiązywanie i podtrzymywanie rozmowy, umiejętność funkcjonowania w grupie, podejmowanie aktywnych działań, wywiązywanie się z obowiązków).
- Poprawa samooceny.
- Wzrost różnorodności oraz poziomu satysfakcji ze spędzania czasu wolnego (w formie dostosowanej do możliwości uczestnika).
- Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
- Wzrost poczucia własnej wartości.
- Wzrost motywacji do udziału i większej aktywności w zajęciach terapeutycznych prowadzonych w ŚDS.
- Poprawa funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu codziennym w zakresie dbania o siebie i własne otoczenia.
- Poszerzenie świadomości potrzeb zdrowotnych wynikających ze stanu zdrowia oraz rozwój interpretowania sygnałów z ciała.
- Nabycie i usprawnienie umiejętności przydatnych w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
- Nabycie umiejętności przydatnych w załatwianiu spraw własnych i bliskich w różnych urzędach i instytucjach, w tym spraw związanych
▬ Możliwości realizacyjne poszczególnych form działania:
Środowiskowy Dom Samopomocy spełnia standardy wymagane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r . w sprawie środowiskowych domów samopomocy.
Zatrudniona w Środowiskowym Domu Samopomocy w Pleszewie kadra, która tworzy zespół wspierająco-atywizujący posiada odpowiednie kwalifikacje zgodne z obowiązującymi przepisami do świadczenia usług na rzecz uczestników. W miarę możliwości systematycznie korzystają ze szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych.
Obiekt, w którym usługi są świadczone jest usytuowany w miejscu zapewniającym bezpieczeństwo i spokój uczestnikom zajęć, jest pozbawiony barier architektonicznych i wyposażony w udogodnienia umożliwiające funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami.
Pomieszczenia wyposażone są w meble i sprzęty niezbędne do prowadzonych w nich zajęć i do realizacji zadań wspierająco-aktywizujących.
▬ Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności ŚDS, w tym postępów uczestników
Dla każdego z uczestników ŚDS w Pleszewie ustalony jest indywidualny plan wspierająco-aktywizujący, odpowiedni do jego potrzeb i możliwości psychofizycznych, zawierający rodzaj i zakres świadczonych usług.
Zespół wspierająco-aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.
Aby dokonać poprawnej i miarodajnej oceny podopiecznego, prowadzone są dzienniki dokumentujące pracę zespołu wspierająco-aktywizującego, w których odnotowuje się prowadzone zajęcia, ich zakres i formę, wymienia uczestników terapii oraz opisuje ich aktywność.
▬ Współpraca z innymi podmiotami
ŚDS przewiduje możliwość wspólpracy z organizacjami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, organizacjami społecznymi, osobami prawnymi i fizycznymi w zakresie dotyczącym funkcjonowania ŚDS.
Szczególny nacisk ŚDS kładzie na integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym (w tym rodzinnym) poprzez wycieczki, imprezy sportowe, towarzyskie, kulturalne, spotkania integracyjne, świąteczne na większą i mniejszą skalę.
▬ Przyjęte kierunki dalszego rozwoju ŚDS w Pleszewie
- Bieżące dostosowywanie do potrzeb nowych form wsparcia i rodzajów zajęć w celu zaineresowania uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych oraz rozwijania, podtrzymania umiejętności uczestników,
- Budowanie właściwych relacji z otoczeniem społecznym w celu wzrostu świadomości i akceptacji społeczności lokalnej na temat osób z niepełnosprawnością.
- Szkolenia pracowników doskonalące ich warsztat merytoryczny,
- Wyposażenie placówki w nowy sprzęt ułatwiający pracę oraz urozmaicający ofertę zajęć terapeutycznych.